handdator

Visa fullständig version : 99musik version 3 lanserad



Björnström
2004-01-12, 20:06
Hej allihopa!

Jag hoppas att ni uppskattar förändringarna vi har gjort. Ikväll lanserar vi 99musik version 3.0 med en uppdaterad forumprogramvara och nytt fräscht utseende.

Vi kommer beskriva förändringarna i forumprogramvaran i flera separata nyheter.

Kommentarer? Bra/dåligt?

Mellotron
2004-01-12, 20:12
BRA!
Men var hittar jag forums trådarna och de olika genrerna??

jgb
2004-01-12, 20:21
http://99musik.com/forum är stället för alla olika forum/genrer
http://99musik.com/forum/search.php?do=getnew ger nya postningar sen senaste kollen
http://99musik.com/forum/search.php?do=getdaily ger dagens aktiva diskussioner

Man hittar de två sista i den svarta raden under det fältet där din inloggningsinformation står.

Naomi
2004-01-12, 20:21
Gillar utseendet, men lyckades inte logga in genom inloggnings rutan uppe till höger utan var tvungen att logga in genom att trycka på en "svara" knapp.

Ett tag så hängde sig även alltihopa och blev tvungen att starta om explorer,
Jag kör IE 6.0 med alla patchar och updates på en XP ifall det är till någon hjälp.

Oberfunker
2004-01-12, 20:59
Ser bra ut... Men man måste nog vänja sig lite :)

Nu måste jag uppdatera min ikon också - lyckades inte med det innan idag :)

enapa
2004-01-12, 21:04
Ser lite ovant ut, fast bra!
Vems är drumatixen och de andra studiobilderna?

Oberfunker
2004-01-12, 21:05
Okej... det där med avataren funkade inte alls... Lyckades radera den nuvarande istället... som nu alltså är icke närvarande eller varande överhuvudtaget. Kan inte välja nåt alternativ förutom "använd ingen avatar" och det är ju lite trist...

Om den som kan (eh, Volle, Encore m.f?) skulle vilja prega in http://www.aeongate.com/danielbrandt/avatars/oberfunker5.gif där det kan passa så skulle jag bli sprallande glad!

Fleno
2004-01-12, 21:13
Ojoj.....det här blir till att vänja sig!

drdreas
2004-01-12, 21:32
Tycker det är ok men det tar en himla tid jfr med förut, fast det kan å andra sidan vara dc som äcklar sig :)

Tobias Bergius
2004-01-12, 21:37
Ser väl okej ut tycker jag.. Tar nog en liten tid att vänja sig..
Fast jag kommer nog alltid tycka att användarinfo/avatar passar bättre till vänster om inlägget.. :)

Volantiz
2004-01-12, 21:42
dualrange: låter inge vidare det där :( .. jag skickar vidare bug-infot!

enapa: Bilden där uppe är taget här hemma.. så det är min lilla drumatix. Bilden där nere vet jag inte vart den kommer ifrån.. Björnström satte dit den tills vidare :)

ober: fixat!

fleno: japp :) .. vi testar lite ny funktionalitet.. lite ny stil.. osv.. det här är inte en slutgiltig design. Vi vill som vanligt gärna ha kommentarer och tips om förbättringar.. jag gör en ny tråd ägnad till sånt på en gång!

enapa
2004-01-12, 22:04
Volle: Snygg bild! käns lite "hemma" med dom däringa bilderna!

Real Parakeet
2004-01-12, 22:11
Eh... ehum... jag måste erkänna att jag tycker att det såg bättre ut tidigare. Men å andra sidan tycker jag så om allt som inte är en ny bil - "det var bättre innan", så det skall vi inte ta så allvarligt på. Men det var min första spontana och ärliga reaktion. Tyckte att det "gamla" funkade utmärkt.

Det ny kommer säkert funka minst lika bra och det tar väl lite tid att vänja sig. Det blir säkert jättebra det här också. Måste bara vänja mig. :D

eskimo
2004-01-12, 23:23
Lite att vänja sig vid men jag gillar det skarpt.
Hittade en massa härlig statistik under 'medlemsregister' bl.a. att pf har inte mindre än 6000 fler inlägg än undertecknad samt att vissa användares senaste inloggning var första januari 1970(hmm...)

enapa
2004-01-13, 10:00
Det verkar som att när någon röstar kommer denna tråden upp som senast skriven, i aktiva dksiussioner. Jag trodde eskimo hade postat samma inlägg hela morgonen.

xis
2004-01-13, 10:40
+ : Bättre länkat/upplagt mellan sidorna. Lättare att hitta i. Renare layout i stort. Uppskattar all arbete som har lagts ner.

Men.

- : Alldeles för bred. Får inte plats på 800x600 skärm (det fick sajten förut)
Lika trögladdat och seg som förut.
Lite för mkt nytt att lära sig.
Otroligt fult och svårläst med blåa länkar.
Alldeles för mkt tomrum bredvid Avatarbilderna
Alldeles för liten storlek på viss text, mkt svårt att läsa. (typ "Visa utskriftsvänlig version")
Aha Tahoma! Varför Tahoma som font? Tahoma är ett dåligt val, svår att läsa, etc etc

Och sen till slut: _Varför_ så mkt tomrum överst på sidorna? Ta bort tomrummet ovanför annons/logga. Ta bort det _stora_bilden, den gör inget på sidan.

John Stalberg
2004-01-13, 10:58
Jag tycker det ser bra ut. Ibland får jag badboll(snurrande markör som indikerar att datorn jobbar för högtryck) dock. Har en G4 466 MHz. Det är inte alls ofta men det verkar som att det händer när jag loggar in.

Fleno
2004-01-13, 11:06
Jag upplever 99musik som en aningens "segare" än förut. Men inte så mycket så att jag irriterar mig på det.

99admin
2004-01-13, 12:03
Det är jättekonstigt att ni tycker sidorna blivit långsammare. Vad har ni för datorer och bandbredd?

Alla sidor är nu XHTML och CSS-baserade. Antalet MySQL-querys är halverade och vi kör på samma serverlösning som tidigare. Sidorna ska flyga fram och gör det åtminstonde på mina datorer.

Det finns en hel del "godis" påslaget som eventuellt kan göra vissa moment långsammare, jag ska se om det finns något med jag kan stänga av.

lasselu
2004-01-13, 12:07
Jag har iallfall inga problem med seghet...

krank
2004-01-13, 12:29
Jag har en PIII, 800mhz.. Kör opera. Sitter på bredbandsbolaget (10mbit)...
Det händer hela tiden att sidor på 99:an tar jättelång tid att ladda för mig. Ett flertal gånger har webläsaren hängt sig...

enapa
2004-01-13, 12:41
Jag har BBB och det går ungefär lika snabbt som vanligt.

Znoken
2004-01-13, 12:59
Här rullar det på i behagligt tempo, dvs inga problem.

Mycket bra jobbat med siten! Lite roligare färger så blir det här kanon :)

En liten fråga dock!
Med vilken font är texten "99 musik.com 3.0 by MANTA RAV." etc. skriven med.
Texten finns högst upp på sidan.

Real Parakeet
2004-01-13, 13:08
Visst har det blivit lite slöare. Det upplever jag också, Sitter på jobbet med 4 Mbit/s och P4 2,8 GHz HT och 1 GB RAM.

jgb
2004-01-13, 13:12
Den slöhet som jag upplever verkar oftast vara att den resulterade HTML:en är mer komplex, och tar längre tid att rita ut. Samt att sidan "hoppar" runt på grund av detta när man laddar. Lirar PC och IE6 både hemma och på jobbet. Att ladda själva sidan känns inte slöare.

avart
2004-01-13, 13:34
Jag upplever ingen slöhet.
(mac, 500 mhz/640 MB, IE 5.1.6 + ca 6 MBit/s)

lappalainen
2004-01-13, 14:51
Måste instämma i kören till viss del. Absolut ska avatar och eventuell användarinfo visas till vänster om inlägget. Vidare:

- Minskad font på användarnamn.

- Menyeffekterna kan jag både ha och mista. Helst mista.

- Det verkar vara en ren och skär typsnittsfest över hela bygget. Knappar, menyer, inlägg, info, länkar längst ner på sidan... allting med olika fonter. Kanske går att minska ner antalet? Känns som det spretar åt olika håll.

- Färgvalet... Hmm.. mnjae. Grått är förvisso stilrent och "hi-tech" men så sabla trist och kallt. Varför inte lite varmare färger? Lite jordnära nyanser skulle inte skada... :)

Och segheten ska man nog inte klaga på för mycket. Bara koden blivit varm i kläderna så ska vi väl kunna länka våra småsnuttar i en vansinnig hastighet igen. Jämför annars med forumet på www.hardwaregeeks.com (http://www.hardwaregeeks.com/board) som kör på exakt samma version av forumsmotorn.

- Reply to Thread : Riktigt skum... Får gammal hotmailkänsla av det.

Så... nu har jag skrivit av mig. :)

Dock, en stor eloge till initiativet och Martin och de 3 Protectors of the Ring. Har man väl vant sig och det får lite gammal hederlig 99-känsla så blir det nog väldigt bra.

(Note to self... stop bullshittin and start working )

John Stalberg
2004-01-14, 13:16
När det segar så laddas http://99musik.com/forum/forumdisplay.php?f=x

Byt ut det sista x:et mot ett tal. Det är inte bandbredden utan det verkar dra en del processorkraft när den där uppgiften ska skötas.

Har en gammal dator G4 466 MHz 640 MB RAM

en David
2004-01-14, 16:14
Jag tycker att det är lite väl stort, och för mycket kontraster i färgerna. Däremot upplevs ingen seghet.

Björnström
2004-01-14, 19:20
Jag kan inte tänka mig att det är servern som inte "orkar" skicka sidorna tillräckligt snabbt - vi har bara några procents processorutnyttjande på burken (dual Xeon 2.4GHz).

Hardwaregeeks-forumet gick väldigt långsamt att ladda för mig - typ 15 sekunder som Xis talade om.

Björnström
2004-01-14, 19:39
Jag tar igen mitt tidigare svar. Någon "#?#?? admin har slagit på att vi ska visa 300 diskussioner per forumvisning (normalt: 30).

xis
2004-01-14, 22:56
Jag kan inte tänka mig att det är servern som inte "orkar" skicka sidorna tillräckligt snabbt - vi har bara några procents processorutnyttjande på burken (dual Xeon 2.4GHz).

Hardwaregeeks-forumet gick väldigt långsamt att ladda för mig - typ 15 sekunder som Xis talade om.

Ja den var seg den.
99Musik är nu nere i 9 sek per trådsida och 5-6 sek för huvudsidan för mig.
Känns som det går lite snabbare än igår. (kanske bara min burk som har hunnit bli varm - dessa rör . . . )

Har någon gjort nåt? :D

dep
2004-01-14, 23:34
skitsnyggt.....

Bara nu 99mac blir lika bra...........utan BRUNT!!!

:-)

Björnström
2004-01-15, 00:06
99mac uppdateras 3:e februari ;)

John Stalberg
2004-01-15, 23:11
Det känns inte segt längre. Om du ändrade till 30 visningar så verkar det ha hjälpt.

enapa
2004-01-19, 11:59
Aha!! avatarerna på sidan!!!

xis
2004-01-19, 13:15
Aha!! avatarerna på sidan!!!

Utmärkt! :kaaaka!:

false messiah
2004-01-19, 15:24
Håller med!

Om man nu kunde få ner storleken en bit (dvs mindre luft) skulle jag bli ännu nöjdare.

(Och det står "4 Visning" vid trådarna på förstasidan, inte så snyggt kanske...)

Tobias Bergius
2004-01-19, 15:49
<--- Ni ser där... Där det står mitt användarnamn. Ska den texten vara så stor?!

partybreaker
2004-01-19, 18:07
Nä det uber-stora storleken på användarnamnet var ett rejält steg bakåt om jag får säga vad jag tycker. Ett forum som jag tycker ser snajdigt ut är det på trance.nu.
Just nu tycker jag 99 ser ganska b ut med alla ramar å fönster å stora teckenstorlekar. Mer enhetligt tack.

partybreaker
2004-01-19, 18:57
Ojdå. Svängde ihop ett litet exempel på hur jag skulle vilja att inläggen här skulle se ut:
http://www.kyloemusic.com/christian/99musik/99musik.html

Vad tycker ni andra?

Btw, bry er inte om html-koden. Den suger. Koncentrera er istället på upplägget.

Fleno
2004-01-19, 19:34
Ojdå. Svängde ihop ett litet exempel på hur jag skulle vilja att inläggen här skulle se ut:
http://www.kyloemusic.com/christian/99musik/99musik.html

Vad tycker ni andra?

Btw, bry er inte om html-koden. Den suger. Koncentrera er istället på upplägget.

Cleant, propert, skönt och snyggt!

Men ärligt talat så är 99musiks tillstånd i nuläget inte så farligt som det låter på en del i denna tråd. Men det kanske har med min personlighet att göra.....jag bryr mig mer om innehåll än utseende. ;)

encore
2004-01-19, 19:41
partybreaker : Det var ett bra förslag till upplägg, tycker jag. Vi har även diskuterat att flytta över knapparna som nu ligger under avatar-infon bort bredvid "ändra" och "svara"-knapparna (precis som förra forumet) så att inläggen kan bli smalare. Fontstorleken på namnet kommer också att ändras snart.

avart
2004-01-19, 19:47
Vad tycker ni andra?

Yep, med risk för att bli kallad "bakåtsträvare" så tycker nog jag också att ett sånt utseende hade varit perfekt. Enbart text hade passat fint, för mig...

Samtidigt håller jag med Fleno - innehållet är det viktiga. Få saker på internet är ens i närheten av att vara estetiskt fulländade, har jag bara 10 punkters verdana på bokstäverna och ett intressant innehåll så struntar jag gladeligen i det andra...

partybreaker
2004-01-19, 19:56
Enbart text hade jag iiofs inte tänkt mig.... en symbol för varje grej som står inom parentes tror jag blir fint.. Typ ett litet brev för att skicka pm.. ett huvud för profilen, icq-blomman för icq-kontakt osv.... det tror jag blir fint..

false messiah
2004-01-19, 20:21
Snyggare än det är nu. :)

Fleno: grejen är att det är så oerhört mycket onödig luft kring inläggen, speciellt om de är korta och det är en avatar med. Finns liksom ingen anledning att ha en stor rad som det bara står datum i tex.

partybreaker
2004-01-19, 20:27
En tanke kan ju vara att skippa avatarer helt. Personligen tycker jag inte att de fyller någon större funktion... Man kan väl ändå lägga upp lite kort på sig själv i sin profil väl?

Fleno
2004-01-19, 20:31
Fleno: grejen är att det är så oerhört mycket onödig luft kring inläggen, speciellt om de är korta och det är en avatar med. Finns liksom ingen anledning att ha en stor rad som det bara står datum i tex.

Jag sa inget om att det inte kunde bli bättre. Det jag menade var att jag inte störs av det lika mycket som vissa andra frustrerade medlemmar som skriker ut sin ångest, post efter post. :p

(Viss överdrift kan förekomma i detta inlägg.)

PF
2004-01-19, 21:02
Rent och snyggt, Partybreakah. Ett bra förstasteg.

tublenco
2004-01-22, 11:26
Upptäckte precis att "tublenco" inte stod med i Medlemsregister när jag kollade precis. Vare sig jag var inloggad eller inte. Är inte det lite märkligt? Eller har jag kommit åt nån ninja setting som gör mig osynlig? Nämner det för jag vet inte om det är en bugg eller ska vara så...

jgb
2004-01-22, 11:32
Bisarrt! Hittade inte dig heller. Verkar som om något hade klickat med användarbekräftelse. Men, nu är det fixat, så nu syns du i alla fall.

tublenco
2004-01-22, 13:14
Där ser man! Poltergeist i forumkoden kanske. :p

Björnström
2004-01-22, 16:10
Ny förstasida uppe ikväll!

romanenko
2004-01-25, 13:13
Ny förstasida uppe ikväll!

Jag måste erkänna att jag knappt kunde hitta forumet.