handdator

Visa fullständig version : Vilken istrument på Aftterglow?



imported_pick-me-up
2004-01-02, 00:43
Är det någon här som kan berätta vilken instrument användes på Genesis låt Afterglow på Wind and wuthering platta? Eller som kan hänvisa till en källa på nätet? Vad jag vet spelades skivan in 1976 och gavs ut 1977 januari.
Jag menar de extremt vackra harmonier som är så speciella för den låten. Tror att den apparaten var extrem dyr på sin tid.
I Sverige fanns det bara ett par stycken sådana förr, då de var och är fortfarande extremt dyra, om man nu lyckas hitta en begagnad och någon som vill sälja.
Jag har läst en artikel om hur skivan gjordes länge sen, men nu har jag den inte kvar längre.
Vore mycket tacksam för alla seriösa svar.

Gott nytt år till Er alla!
/JJ

Underhill
2004-01-02, 08:26
Vet inte exakt vad du syftar på, men det förekommer en hel del Mellotron på den låten.

PHIL COLLINS - Voices, Drums, Cymbals, Percussion.
STEVE HACKETT - Electric Guitars. Nylon Classical, 12 String, Kalimba, Auto-harp.
MICHAEL RUTHERFORD - Basses, 4, 6 and 8 String. Electric and 12 string Acoustic guitars. Bass pedals.
TONY BANKS - Steinway Grand Piano. ARP 2600 and Pro-Soloist Synthesizers. Hammond Organ, Mellotron,Roland String Synthesiser, Fender Rhodes Piano. etc.

/Underhill

PF
2004-01-02, 08:42
Pick-me-up; beskrivningen låter som hur man tyckte om Fairlight och hur det var med den, men den första Fairlight:en kom inte förrän 1979. Och de är rätt billiga idag. Faktum är att en 99musik-medlem faktiskt har köpt en Fairlight IIX (från början ca 750.000:-) för ett LÖJLIGT lågt pris. Så billigt att man kan bli magsjuk av att bara tänka tanken.

Om det är någon annan monstermaskin du syftar på skulle jag gissa på Yamaha GX 1. Den kan det vara i så fall, tror den kom 1975/1976 och kostade som ett par Ferrari. Benny Andersson hade en. Och den här tror jag stått sig hyfsat i pris; om man kan hitta en som är fullt fungerande får man nog betala för sig... :-)

http://www.synthmuseum.com/yamaha/yamgx101sm.jpg

Mäktig.

Underhill
2004-01-02, 09:01
Tony Banks (i Genesis) har aldrig använt vare sig Fairlight eller GX-1.
Däremot Yamaha CS-80 och NED Synclavier.
Dock inte på "Wind and wuthering" plattan.

PF
2004-01-02, 11:39
Har du ringt honom och frågat? :)

Underhill
2004-01-02, 12:39
Ja, sist jag ringde hade han släpat ut alla sina gamla analogsynthar i trädgården och tänt eld på dom! :)

Naturligtvis inte, men jag har lyssnat en hel del på Genesis och läst många intervjuer etc. (finns även en hel del info om Tony Banks och hans synthar på nätet för den som orkar leta)
Instrumentet som "pick-me-up" tänker på är med största sannolikhet en Mellotron. På låten Afterglow är det Mellotron-körer till 120 procent.

Nä, nu måste jag ringa Keith Emersson och fråga varför han sålde sin GX-1!

en David
2004-01-02, 22:00
Hmm... På tal om att sälja saker, när Yes spelade på 80-talet så hade Wakeman den dåliga smaken att byta ut sina smaskiga analogprylar mot inte lika smaskiga Roland synthar. Om jag inte minns fel, var det en D-20 som han skulle leka moog med.

Helt fel. Men idag har han tillbaka det gamla. Vad nu det har med Genesis att göra. Tyvärr har jag inte den skivan, min "samling" slutar där Peter Gabriel slutar. Men jag har hört att den ska vara helt ok. Bra, till och med. Kanske får skaffa den, så småningom.

klink
2005-11-06, 12:24
Banks var(!!!) ju en mästare på sound, helt klart är det melotron ihop med hammond och tolvsträngad gura och moog taurus basspedals som klingar så väl på afterglow...