handdator

Visa fullständig version : deutschland



PF
2003-05-19, 22:46
Handla tyskt? Ja, det låter nästan som skällsord. Handla tyskt. Smaka bara på uttrycket. Det känns ju liksom lite fel. Bo här och handla från Tyskland. På något vis känns det som om det skapar en ojämn handelsbalans.

Men på något vis känns det som en smart grej. Vi är ju med i EU. Från barndomen minns jag att det fanns en massa kampanjer för att handla svenskt. Var det Volvo och Saab som samarbetade om det uttrycket? Har dock inte sett det sedan Dackefejden. Köp Svenskt!

http://www.europarl.eu.int/pictures/eu.gif

Gemeinschaft

Idag landade trevlig post i min brevlåda. Den fullkomligt hemska katalogen från Music Store i Köln. Hemsk på ett tyskt vis. Fantastisk på ett tyskt vis. Stort sortiment. Många special bundleprice! och liknande. Det finns liksom ingen finess - men å andra sidan, vad gör det när priserna är så låga som de är?

Ibland är detta dock en myt. Om man jämför med våra svenska handlare så kan butiken runt hörnet vara bra mycket billigare än Heinz Von Knackwurst & Co där nere i den europeiska högborgen. Men det är tyvärr bara ibland. Med betoning på ibland.

Man bläddrar igenom katalogen med skräckblandad förtjusning. En otrolig mängd prylar. I en salig röra. Omöjligt att hitta vad man söker. Lättklädda damer, vad ska jag tänka nu. Vackra också. Hoppas inte flickvännen råkar se mig över axeln just nu. Bläddra förbi. Ah, där är ett säkert uppslag. Nå´n tabell av något slag. Tumgrepp där så man har en "boss key" om hon råkar tjuvtitta. Man vill ju inte bli anklagad för att ha blivit fluktare på äldre dar.

Texter som ser ut att vara översatta av Altavista´s Babelfish eller någon annan digital maskin. Ibland ett ganska bra engelskt språk, ibland rent komiskt, sjukt dåliga översättningar. "The absolute mega hit!". Tyskar har ibland också en förmåga att skriva samman engelska ord. Så de blir tyska. "Brandnew!". Man riktigt hör hur den düska brütningen tar överhanden.

Hur mycket jag än vill hävda den svenska smakfullheten så finns det en motsägelse i detta. Ni har väl sett reklamtidningen från Musikbörsen? Inga lättklädda brudar (tyvärr), men i stället ett fullkomligt horribelt språk. Av svenskar, för svenskar. Kan känna att hur komisk Music Store´s katalog ändå är mellan varven så gör de i alla fall ett försök. De breddar sig och säljer utanför landets gränser. Jag tvivlar inte på att Music Store exempelvis kan skriva bra tyska - för sin tyska publik. Och inte alls uppfattas som stötande bland tyskar. Lättklädda damer, ha! Det hör ju till vardagen. Där. Så vad är då problemet?

Var är svenskarna? Var är våra svenska reklamutskick, var är våra svenska internethandlare för musikutrustning? Jodå, det finns några. Jag känner till tre: Sagda Musikbörsen (som nyligen öppnat en "webstore" på allvar), JAM (som inte har store-funktioner men använder websajten väldigt aktivt) samt Feedback Music i Malmö. Se´n har nästan alla musikaffärer websidor, men samtliga känns lite svårgenomträngliga. Inte övertydligt med KÖP-knappar, utan mest informativa sajter. Ibland snygga produktioner för övrigt, men med en klar "kom in i butiken!"-stämpel. Det är inte dumt. Musikaffärer är trevliga.

Vad de dock glömmer är att det ofta är söndag då man har bestämt sig för Den Där Prylen. Eller rent av sen kväll. Med eller utan Luuk. Och man känner att det vore rätt kul att få hem prylen rätt snart. Utan att behöva gå och pruta hos tomtenissarna i butiken. Tomtenissarna som ibland inte ens bryr sig om att man försöker få uppmärksamhet. Tomtenissarna som i värsta fall får dig att känna dig som Den Beige Kunden, som du säkert minns från Roy & Rogers mack.

Det är väl klassiskt. Kunden som kommer in i musikaffären och bara ska köpa ett plektrum. Får han bra service kommer han in nästa vecka då ProTools ska inhandlas. Men musikaffärerna hoppar runt i ett ekorrhjul. Kunden som bara ska köpa ett plektrum får sällan den där toppenservicen han tänkt sig.

Och då står Tyskland där och bankar. På dörren. Achtung, polizei! Vi har 30% lägre priser på allt. Hur ska du ha det?

Det är frågan det. Handlar du svenskt? Eller tycker du tysk internethandel funkar bra? Får du bra service när du ska handla plektrum? Bildligt talat, naturligtvis. Översätt till det språk som passar dig. Plektrum, midikabel, DAT-kassett, CDR-skiva. Ska musikaffärerna vara som de är, lite sävliga sådär, lite hemtrevliga men ibland ganska frustrerande? Eller ska de vara som skoaffärer med ihärdiga tanter som rusar fram och möter dig i dörren? "Kan jag hjälpa dig med något" och ett trevligt leende? Ja. Både och. Men inte bara ungdomsgård. För då kan man ledsna. Gå hem och sätta sig vid datorn och knäppa upp en Bier, ta en bit tüsk ölkorv och surfa in på en sajt där man serverar allt på ett stort fat, sedan få hem sin Prül två dagar senare. No worries.

Svenska musikhandlare borde vara frustrerade, slita sitt hår... men jag ser inga motaktioner. Privatimporten tillåts växa i lugn och ro. Och samma sak gör tysklands BNP. Vi fattiga svenskar bidrar. Sned balans eller sund konkurrens?

encore
2003-05-19, 23:34
Tyckte detta inlägget var välskrivet och roligt att läsa. Flitigt PF. wink.gif

Själv handlar jag varken tyskt eller från affär, jag köper begagnat istället. wink.gif Fast jo, det händer att man köper en mixer eller nåt ibland (??) och då har jag köpt i butik. Men jag är inte främmande för att beställa tyskt via nätet. Har jag bara pengarna och hittar grejen med stort G. Fast just nu har jag inget behov av det.

PF
2003-05-19, 23:52
Låter sunt tycker jag, man ska nog hejda sig ibland också, kan bli lite väl mycket prylaffärer ibland.

Men det är alltid nå´t man är sugen på. Själv är jag just nu på jakt efter ett FireWire PCI-interface till PC. Var köper man bäst sån´t? Jag är nämligen grymt sugen på mitt livs tredje PC! wink.gif

Demokid
2003-05-20, 00:01
Ibland är det billigare att handla i Sverige... Köpte min Andromeda A6 från Musikbörsen. Musikbörsen erbjuder fri frakt med hemkörning direkt till dörren.
Det hela blev 1500kr billigare jämfört med att köpa analogmonstret från Tyskland. :-)

MVH
Demokid

PF
2003-05-20, 00:07
Där ser man - trevligt! Vi får hoppas att tysklands "prisövertag" försvinner vad det lider. Man VILL ju inget hellre än att handla här - men det går bara inte om priserna skiljer sig så mycket till tysklands fördel. Är du nöjd med synten? :-) (själv tycker jag den är underbar, men väldigt komplex och väldigt dyr)

drdreas
2003-05-20, 00:35
Jättebra skrivet pf verkligen smile.gif
Svenska musikaffärer är inte så jättevänliga enligt min uppfattning, om man kommer in i butiken så frågar aldrig någon vill du ha hjälp eller så, man får ingen lust att köpa på sånna ställen, det är ju trotts allt inte vi som är tvungna att köpa, affärerna är beroende av oss kunder.
Jag har bestämmt mig att alldrig köpa något från en svensk musikaffär sålänge priserna och servicen är som den är, dom borde lära sig av tyskarna....
Inte för att tyskarna skulle vara vänliga av sig, men jag har alldrig gått in i en butik i tyskland utan att någon säljare har rekomenderat mig någon pryl eller kommit fram och frågat om jag vill ha hjälp, man känner sig lika välkommen även om man inte köper en synth utan en midikabel....
Nåja kanske det är jag som har taskig uppfattning också smile.gif

Oberfunker
2003-05-20, 00:54
Medhåll från mig med - mycket underhållande! biggrin.gif

Jo, svensk service (i den mån den alls existerar!) har en tendens att vara rätt kass. Jag blir närmast förvånad när jag får ett bra bemötande (eller bemötande överhuvudtaget) i svenska butiker i allm-nhet och i musikaffärer i synnerhet. Inte ens om man köper dyra grejer verkar man vara särkilt poppis att ha i butiken ("kan han inte ge sig av snart!?") eftersom man kanske inte läer de RIKTIGT dyra prylarna eller så - och mycket sant kommer man ju inte hller att göra det. Inte där i alla fall.

Nå, jag har aldrig beställt en synth från Tyskland men jag köpte min senaste telefon (en SIEMENS ME45 Safari Grey, vilken för övrigt inte finns i Sverige mer än i ett mycket begänsat antal som släpptes just vid lanseringen) som jag ändå ämnade ha på tyska och det funkade kalas! Mycket billigare än i Sverige var det kanske inte, men det var rätt färg smile.gif

Volantiz
2003-05-20, 02:43
jag brukar numera bli väldigt bra bemött i musikaffärer (finns fortfarande undantag iofs).. även om jag bara ska köpa "ett plektrum". Har dom kanske sneglat här på forumet och tagit åt sig av tidigare kommentarer? smile.gif

iofs så har jag senaste tiden bara hälsat på estrad (ganska regelbundet), dlx och lite små gitarrshoppar här på söders höjder.. ska nog ta en runda till nån dag snart.. knata förbi jam, stones, slussens och förstärkardoktorn kanske? .. känns som en bra idé!

Real Parakeet
2003-05-20, 08:18
Eller så har du fått musikaffärens "respekt" och är en sådan kund som de av hjärtans lust dunkar i ryggen och lismar för. För det är en otrolig skilnade mellan kunder och kunder. Och det skall det vara, men inte så uppenbart. Nuförtiden köper jag uteslutande begagnat, men när jag faktiskt vart inne i en musikaffär har det bara känts olustigt. Okej, Nya Musik i Jönköping är rätt bra, men Musikbörsen... Jag vägrar att ens gå in där. Förr kände de igen mig och kunde upplevas som så där överdrivet vänliga, men å andra sidan fick jag rätt bra priser. Men det var innan Musikmaffian tog över.

Det där fenomenet Pf så väl beskrev, om hur svenska musikaffärer lever i sin egen skyddade värld, tycker jag speglar samhället i stort. Vi sitter i vårt avlånga land och tycker att vi är så förbannat bra på allt. Vi är ju svenskar! När övriga Europa fortfarande mest bestod av rykande ruinhögar och hemlösa människor hade vi en fungerande industri och infrastruktur. Vi kunde tillverka och leverera hur mycket som helst. På den vägen är det. Vi verkar fortfarande tro att vi är bäst och svenska varor kan få kosta hur mycket som helst, bara för att de är svenska och att svensk är synonumt med kvalité. Vad som inte verkar ha gått upp för oss är att de flesta är ikapp och har gått om oss.

Vi har väl fortfarande bland de högsta priserna i Europa? Och högsta skatter? Vart tar pengarna vägen? Det är ett gigantiskt problem och det kommer att bli ännu värre.

Flera tyska lågpriskedjor är på väg att etablera sig i Sverige. Bra eller dåligt? Smakar maten bra, är ofarlig, billig samt någolunda trevligt producerad så äter jag den. Sedan skiter jag i om köttet är tyskt, danskt eller svenskt. För övrigt är väl argentinskt nötkött bland det bästa.

Vi håller på att bli smygtyskifiserade. Nu kommer inte tysken på bred front med Panzer och Stukas, det har de ju försökt ett par gånger utan att lyckas, de nästlar sig in med multivitamindryck, billiga chokladkakor med nötter, små smaskiga korvar och Via Color. Och hellre det än en granat rätt upp i MIDI-interfacet.

If you can´t beat them, join them! Deutchland rules!

PeterH
2003-05-20, 08:23
Instämmer till fullo att de svenska musikaffärerna inte har vett att ta åt sej av den indirekta kritiken... Det enda de lyckas åstadkomma är ren skrämselpropaganda (garantin! den kommer att pajja!). Mycket osakligt tycker jag, hur ofta pajjar egentligen en ny pryl? Och så vitt jag vet är det inga problem med garantier, oavsett var prylen är köpt...

Visst, det personliga bemötandet kan vara en bonus, men inget jag ger pengar för. Och som jag tidigare nämnt, väldigt lite musikaffärspersonal vet något som jag inte kan snoka rätt på internet på en halvtimme. Oftast vet dom tom markant mindre om kommande produkter än en själv...

Så för mej är det enbart priset som avgör vart jag handlar numer. Och i ärlighetens namn så börjar vissa märken att hamna på samma priser både här och där...

Real Parakeet
2003-05-20, 10:00
Det där med garantin pratades det om även när det gällde att köpa saker billigt i sydostasien. Är en pryl tillverkad av Sony eller Roland så är den det oavsett var den säljs. Och det är tillverkaren som ansvara för funktionaliteten. Enda fördelen med en svensksåld trasig pryl är väl att även återförsäljaren känner ett visst ansvar och ombesörjer transporten till verkstad/tillverkare. Att själv skicka sin sin på asiensemestern inköpta "Yamaha Motif 34 Turbo Overdrive Extra Plus Allt" till Japan för reperation kan bli dyrt.

PF
2003-05-20, 18:40
För mig har det blivit bättre på ett sätt: Min nya "post" ligger något närmre, men framför allt; den är öppen till 23.00 varje dag. Dock är det en sävlig, trögtänkt service när man ska skicka något. Och hämta - ibland. Men öppettiderna "does it for me", där vinner den nya inte-riktiga-posten. Sorgligt att det ska funka så dåligt i en så pass stor stad som Umeå.

PeterH
2003-05-23, 16:56
biggrin.gif Fick nya Musicstore-katalogen igår...

Dom har uppfunnit ett nytt ord. Ett jättefint ord: Price Vibration! Känn på den... Framgår inte riktigt om det är bra eller dåligt, men det stod på varannan pryl...

PF
2005-05-22, 19:45
Otroligt att det har gått nästan exakt på dagen 2 år sedan denna tråd kom till - råkade hitta den i "liknande diskussioner" helt plötsligt. Hur ser läget ut idag? Det känns iaf som om den stora prisskillnaden har försvunnit, idag är det inte direkt billigare att handla från Tyskland.

Men Musicstore har alltjämt den feta katalogen och utbudet med stort U. Onekligen fönstershoppar jag deras domäner väldigt mycket. Och de har ett klart försprång på sajtsidan, med dagsfärska lockpriser osv. Musikbörsens sajt är ju bara inte rolig. Och inte de andra svenska shopsajter för musikutrustning jag sett heller. Vad tycker ni andra, så här år 2005? :-)

Mårre
2005-05-22, 19:52
Hahahaha! Jag trodde det var en helt ny tråd! Likadant än idag (som du säger).

Jag har handlat från Düskland å blev mycket nöjd. Priserna har nog annars jämnat ut sig lite mer (läs. Sverige har anpassat sig) men fortfarande förstår jag inte hur Musicstore kan skicka billigare till mig med UPS (tror jag det var) än Musikbörsen...
Det är ju alltid bäst att kunna knalla in i en affär å prova grejen innan man köper men inte till vilket pris som helst.

PeterH
2005-05-22, 19:57
Prisskillnaden varierar grymt mycket från pryl till pryl numer tycker jag mig ha märkt. När den här tråden kom till var det väl 30-40% billigare i Tyskland rätt över, nu är det enstaka prylar. Men "småplocket" är fortfarande halva priset. Om jag tex beställer en 8x8 multikabel, så blir det billigare, inkl frakt, än att köpa den i Sverige!

-Baltazar-
2005-05-22, 20:22
Ny för mig... Bra skrivet PF :)

Jag har aldrig handlat tyskt, främst beror det väl på att jag är för ung för att få nyckeln till världen utanför sverige, VISA!
Jag brukar undvika att titta på tyska sidor av den anledningen.. jag vill inte känna att jag förlorar på att köpa här, visst kan man komma ner i pris, men då gäller det att pruta.

I Sverige verkar det som att musikbranchen är den ända branch man fortfarande kan/ska pruta i, ska det vara så? :confused:

PF
2005-05-22, 20:25
Absolut inte. Man prutar när man köper bil, hus, båt, ja allt egentligen som kostar lite mer. Du kan ju pruta på en cykel hos cykelhandlaren eller... ja, rätt mkt saker egentligen. Den som blint alltid betalar vad som står på prislappen... ja, inte är det jag iaf... ;-) Man behöver ju inte bli excessive och pruta på ägg och jeans, men det går det med. Pruta på resor med SL har man väl gjort någon gång när man saknat den där sista kupongen osv. Många i samhället är _inte_ omöjliga ;-)

Dalleponken
2005-05-22, 21:51
Det går ofta att pruta till sig väldigt bra priser hos de svenska handlarna. Om man ser till den totala kostnaden med frakt, så går det i många fall få ett pris som matchar det tyska, i varje fall bara marginellt dyrare. Och det kan det vara värt med tanke på eventuella garantifrågor.

Peo
2005-05-22, 22:39
Håller med dej Dalleponken kan bli en ganska dyr historia istället om
det börjar strula om man har otur. Visst går det att förhandla priset är du
en trogen så kan du får en bättre deal.