handdator

Visa fullständig version : Det samplas vidare i Wien



PF
2003-08-15, 11:58
Vienna Symphonic Library, Pro Edition

http://www.truespec.com/images/musicstore/samplelibraries/ilio/viennasymphonic/products_all.jpg

Du ville ha samplingar, sade du? Här finns. Orkestralt, i mängder (upphöjt i mängder). Helst ska du använda Gigasampler, och helst ska du ha lite hårddiskutrymme. Man visar nämligen var skåpet ska stå (tydligen, själv gillar jag korta, effektiva samplingar) och säljer biblioteket i sin helhet, storleken är 230 gigabyte... ska man ta i, är det lika bra att börja från tårna. Smakar det, så kostar det. Varianten Orchestral Cube går loss på 3.190 euro - och om man vill ha med tillägget Performance betingar kalaset nätta 5.490 euro. Kolla in sajten, ljuddemos finns. Alltid roligt att se vad som finns "at the top end of the scale". Så att säga.

The Vienna Symphonic Library (http://www.vsl.co.at/intro)

imported_Niklas Hellgren
2003-08-15, 12:16
Jag måste säga att det är lite av en dröm för mig att få tag på dessa samplingar. De demosar jag lyssnat på har helt övertygat mig om dess "storhet". Jag är ganska övertygad om att man inte kan komma så långt med mycket korta samplingar vad gäller dessa instrument. Man missar mycket av vad som gör akustiska samplingar levande om man förlitar sig på loopar etc.

Men jag är lite tveksam om ditt pris PF. Orchestral cube kostar 3.190 EUR och om man vill ha med Performance setet kostar kalaset 5.490 EUR. Det är tyvärr "lite" för högt för mig rolleyes.gif

För 20000 skulle jag ha tagit mig en rejäl funderare innan jag slagit till.

encore
2003-08-15, 12:16
Tips för den som är mer intresserad : Fanns en stor artikel samt test av samplingsbiblioteket i senaste MM. (nr.8 - 03) Det har verkligen inte varit ett litet projekt att sammanställa, och det är förstås otroligt imponerande i sökandet efter ett verklighetstroget orkesterljud a´la samplingsbibliotek. Själv är jag annars också mer intresserad av kortare samplingstider. wink.gif

PF
2003-08-15, 12:18
Jag hade problem att hitta och sammanställa informationen även jag. Ska ändra priserna, tack Niklas.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-15, 12:21
Det de testade i MM var ju "first Edition" på bara 93 GB. Vad som är lite kul är att de satsar på att nå en utgåva på 500 GB 2004. Det börjar bli lite jobbigt att få tag på hårddiskuttrymme.

Förresten, vet någon initierad här hur bra det fungerar att läsa gigastudiofiler i kontakt (eller kompakt)? Nu, när jag snart är enbart OS X körare måste jag tänka om vad gäller mjukvarusampler. Men jag kanske ska flytta denna fråga till rätt forum.

PF
2003-08-15, 12:25
Frågan är inte irrelevant här heller, tycker jag. Gigastudio börjar ju mer och mer kännas som ett "format" än en "lösning", jag ser det talas allt mindre om själva programvaran. Det har väl varit en massa ägarbyten fram och tillbaka, även vad beträffar svensk agentur osv. Är tanken fortfarande att man helst bör köpa en dedikerad PC att ha som "hårdvarusampler" ihop med Giga? Om jag känner NI rätt så bör väl Kontakt kunna läsa filerna bra, men jag skulle inte våga satsa 35000:- innan jag visste. Kanske får du leta bland lite forum runtom, eller kanske slänga iväg ett mail till Native Instruments.

amino
2003-08-15, 12:52
Ingen annan än GigaStudio läser Gigafiler perfekt, de flesta gör det dessutom väldigt illa. Rena enkla patcher klarar de flesta av, men GigaStudio har en del finesser som andra inte klarar, eller åtminstone inte klarar att konvertera. Och resultaten blir ofta helt oanvändbara istället.

Kontakts import var inget vidare i 1.2, det vet jag. Där kraschade programmet med jämna mellanrum. 1.2.1 skall ha fixat en del, men långt ifrån allt. NI:s programmerare har fokuserat på Kompakt och själva motorn som t ex East West använder sig av.

EXS-24 har jag aldrig provat. Den hade i alla fall ryktet om sig att ha den bästa Gigaimporten, men det kan ha ändrats nu.

Halions import var i 1.x inte heller något vidare, men Steinberg skall ha lagt rejält med krut på det till 2.0. Jag har inte testat 2:an, vilket man kanske borde eftersom de ärligt talat urusla filterna är utbytta mot nya från Waldorf.

Fast personligen tycker jag inte om någon av dem. Det krävs typ en mus med laserprecision för att kunna använda dem...eller en plasmaskärm på 48 tum. Typ. rolleyes.gif

enapa
2003-08-15, 14:14
Jag tror att folk som gör filmmusik kommer att vara dom som kommer att få sitta med det här istället för riktiga orkestrar, filmbolaget tjänar nog in samplingsplattorna om dom slipper hyra studio/symfoniorkestrar ett par ggr.

Det skulle vara koolt att testa dom ljuden, inte för att det känns som en nödvändig het då jag smådistar stråkar dom få gånger jag använder det, riktigt kul artikel i MM som bör läsas.

PF
2003-08-15, 14:22
citerar: Jag tror att folk som gör filmmusik kommer att vara dom som kommer att få sitta med det här istället för riktiga orkestrar, filmbolaget tjänar nog in samplingsplattorna om dom slipper hyra studio/symfoniorkestrar ett par ggr Nja, för stora produktioner ska det vara riktig orkester, så är det bara, där kommer inte samplers på tal. För förhandslyssning och arrangering, absolut, men inte för slutproduktion. Jag tror dock inspelning med orkester under en dag lätt kör om 5000 euro. Ska det låta soundtrack så ska det.

And the ubigitious OT: För övrigt namnet på ett par riktigt härliga fabriksljud i Roland-syntar, både JX8P och D-50 är försedda med riktigt mysiga Soundtrack. Slut på ännu en OT.

Det är inte ofta man använder ord som Google bara kan hitta en enda gång. Stavade jag verkligen rätt?

amino
2003-08-15, 14:42
Många tror att det bara är att skaffa ett orkesterbibliotek och sedan låter allt man gör som en riktig symfoniorkester. Så enkelt är det inte. Det krävs väldigt mycket kunskap för att kunna göra något vettigt av det. Man måste fortfarande lära sig hur alla olika instrument fungerar etc. Man måste behärska klassisk musik helt enkelt. Därefter måste man lära sig hur man skall använda sitt program för att få efterlikna allt detta.

Såhär (http://www.sonicimplants.com/Strings/SonicImplantsRogerManningSleepChildren.mp3) kan det låta när någon som verkligen behärskar orkesterbibliotek använder det.

Däremot kan man köpa en synth och få fram en trovärdig oktavbas utan särskilt mycket kunskaper.
biggrin.gif tongue.gif

lasselu
2003-08-15, 14:42
citerar:Vad som är lite kul är att de satsar på att nå en utgåva på 500 GB 2004. Det börjar bli lite jobbigt att få tag på hårddiskuttrymme.
Ingen fara...den säljs direkt på hd om man så vill...

PF
2003-08-15, 15:03
Amino: Mycket bra ljudexempel: en riktig låt. Riktig skön var den också. Fick mig att tänka på Alan Parsons... eller något.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-15, 15:08
amino: Vad var det där för musikexempel? Arrangemang av stråkar på detta sätt är inte särskilt imponerande. Verkar mest vara någon som spelar ett stråkljud som man spelar ett piano ungefär och ganska simpelt sådant arrangemang;
entonsbas med ackord i högerhanden. Jag vet, det blir lite mer utvecklat i slutet av låten men jag tror inte den som har gjort denna låt har som avsikt att det ska låta som en äkta stråkorkester.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-15, 15:09
Om det var samplingar från sonic Implants stora stråkbibliotek blevo jag inte särskilt imponerad cool.gif

amino
2003-08-15, 15:27
Niklas Hellgren:
Nja, det beror på vad du lyssnar på för musik annars. Det är Roger Manning som gjort det. Han har varit med i Jellyfish, men numera mest är producent. Bl a har han hjälpt Beck en hel del. Och biblioteket är mycket riktigt Sonic Implants.

Jag misstänker att nästan alla här kan gå in på t ex Viennas hemsida och ladda ner demos därifrån, så det är det knappast någon vits med. Och varken jag (och troligen många andra här) är inte så pass insatta i klassisk musik att jag hör skillnad på om de är samplade eller inte. Denna demo är dock en helt annan typ av musik.

Jag tycker både det är en trevlig låt och bra gjord. Den är enkel, men ändå utnyttjar han en hel del variationer. Den är lätt att lyssna på. Och i och med att det är så sparsmakat så framträder det mesta tydligt. Jag tror att han haft som avsikt att göra en annorlunda demo av ett stråkbibliotek och jag tycker han gör det lysande. Men det är för mina öron, jag kan förstå att andra inte tycker det är något vidare. Det finns dem som tycker att samplade stråkbibliotek är meningslösa i slutproduktionssyfte eftersom det aldrig kommer att låta lika bra. Och jag kan också både förstå och hålla med dem om.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-15, 15:42
Jag tyckte också att låten var trevlig och jag har egentligen inget emot att använda stråkar på detta vis. Det kan ju vara en del av den kreativa processen i en låt som denna.

Du har rätt i att den är trevlig för att den är så avskalad, mycket trevligare än de flesta orkestersamplebiblioteksdemosar som ska vara så bombastiska att ljudbilden helt förstörs av "häftiga" trummloopar.

Benny Hell
2003-08-15, 17:45
Det har även kommit ett annat stort orkester bibliotek efter Vienna som kör med N.I Kompakt som motor. Har väl lite mer Hollywood sound över sig. Fast själv hade jag nog hellre haft Vienna. Deras Performance Set där verkar väldigt nice.

EW/QL Symphonic Orchestra Library: ($2995)
http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-155

Volantiz
2003-08-15, 18:48
mm.. viennas paket verkar va mycket populärare hos film/spelmusiker än det andra.. t.om. SCL (http://www.filmscore.org) rekommenderar det. Dom körde förra veckan ett stort seminarium (http://www.truespec.com/downloads/pdf/08TruespecAnnouncement.pdf) i USA med det här paketet som huvudämne.

Benny Hell
2003-08-15, 21:23
Hmm kanske inte så himla konstigt att Vienna verkar mer populärt eftersom EWQLSO släpps idag (This title will be released on 15-AUG-03) rolleyes.gif Ena verkar inte bättre eller sämre än det andra. Mer en smaksak. Dom skiljer sig ganska mycket trots sina likheter. EWQLSO är liksom mer "ready to go" med sin samplade ambiens. Vienna får man nog tweaka lite mer och dessutom själv lägga på rum. Något som inte alltid orkester snubbarna är så förtjusta i. Dessutom behövs inte sampler för EWQLSO - den är inbyggd med N.I Kompakt. Å andra sidan verkar det kräva en massa kraft för att kunna göra det. Man kommer inte långt med en dator. Men dom som beta testade det körde med FX Teleport som funkade väldigt bra. Vilket betyder att man billigt kan skaffa sig ett par PC burkar utan att behöva tänka på att skaffa ljudkort till dom, inte behöver ha Gigastudio licens för varje sampler dator som vid Vienna. EWQLSO är dessutom 24 bitars mot Vienna som är 16. Jag tror dom flesta pro film/tv/spel snubbarna kommer skaffa båda. Iallafall får man det intrycket efter ha läst på NS forumet: http://www.northernsounds.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_daily
Här hänger många stora film/tv/spel kompositörer och tillverkarna av de flesta sample cds. Rekommenderar det - man kan lära sig massor där.
Personligen tror jag Vienna skulle passa mig bättre om jag hade haft råd. Men skulle man vara ute efter göra maffig krigsspel musik eller dyl hade EWQLSO passat bättre. Det är ett "maffigare i ljudet" bibliotek.

PeterH
2003-08-15, 21:41
Vid lite lägre budget används det säkert, men vad jag förstått används det mest till "demos" i Hollywood iaf. Där ska ju producent, regissör, producentens mamma och några till säga sitt innan dom får spela in med full orkester...

imported_Erik
2003-08-15, 23:03
citerar:skapades ursprungligen av amino:
Såhär (http://www.sonicimplants.com/Strings/SonicImplantsRogerManningSleepChildren.mp3) kan det låta när någon som verkligen behärskar orkesterbibliotek använder det.
Du måste skämta? Det där var väl inget bra?
Till och med harpan låter illa, för att inte tala om "orkestern".

amino
2003-08-15, 23:42
Ja, ja, ja, jag erkänner. Jag uttryckte mig klantigt. smile.gif

Jag tycker det är en trevlig låt och ett trevligt sätt att göra en demo. Huruvida det är en bra demo för ett stråkbibliotek låter jag vara osagt. Men jag tror att en stor målgrupp också är vanliga popproducenter och låtskrivare. Det är väl därför Sonic Implants listar den här bland de första.

mastgrr
2003-08-16, 10:28
citerar:skapades ursprungligen av Erik:

citerar:skapades ursprungligen av amino:
Såhär (http://www.sonicimplants.com/Strings/SonicImplantsRogerManningSleepChildren.mp3) kan det låta när någon som verkligen behärskar orkesterbibliotek använder det.
Du måste skämta? Det där var väl inget bra?
Till och med harpan låter illa, för att inte tala om "orkestern". Håller med! Det där skulle man nästan kunna tro gjorts med Strings-refillen till Reason!

amino
2003-08-16, 11:24
citerar:skapades ursprungligen av Niklas HS:

citerar:skapades ursprungligen av Erik:

citerar:skapades ursprungligen av amino:
Såhär (http://www.sonicimplants.com/Strings/SonicImplantsRogerManningSleepChildren.mp3) kan det låta när någon som verkligen behärskar orkesterbibliotek använder det.
Du måste skämta? Det där var väl inget bra?
Till och med harpan låter illa, för att inte tala om "orkestern". Håller med! Det där skulle man nästan kunna tro gjorts med Strings-refillen till Reason! Nej, nu måste du väl ändå ha knäck i lurarna?!
confused.gif wink.gif

Jag laddade hem alla demos på refillen till Reason, och de är inte i närheten av dessa. De låter som en JV-1080 ungefär. Lyssna på nyanserna i ljudet, på anslag och på dynamik. Hör du inte kvalitetsskillnad på Sonic Implants och Reason Refillen så skall du definitivt inte lägga några stora pengar på ett stråkbibliotek. smile.gif De har också en helt annan målgrupp. Lyssna gärna på flera demos av Sonic Implants här (http://www.sonicimplants.com/Strings/demos.asp). Men precis som alla andra stora orkesterbiblioteks demostycken så tror jag alla övriga är mer åt det klassiska hållet.

Observera att Sonic Implants inte innehåller några soloinstrument, utan bara mjuka ensembles. Och harpan är inte heller därifrån...

imported_Niklas Hellgren
2003-08-16, 12:21
Vad jag inte riktigt förstår är varför amino måste förklara sig två eller till och med tre gånger, vad han menade med sitt "ljudexempel"

Jag har redan skrivit tidigare vad tydligen "Erik" och "Niklas HS" var tvungna att upprepa.

Snälla, kan ni inte läsa igenom tråden innan ni kommenterar och lämna det hela i frid.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-16, 12:23
Förresten, hur skapar man sådana där citeringar där delar av vad någon anna skrivit hamnar i en "ruta"?

encore
2003-08-16, 12:44
Niklas Hellgren : Det är nog bäst du inte får reda på hur man gör. wink.gif Nej, allvarligt talat; Citera gör man enklast genom att trycka på ""-knappen ovanför den persons meddelande, vars text man önskar att citera. Därefter kan man redigera bort den text man inte vill citera. Dock ser jag gärna att ni inte överanvänder denna funktion. Ibland kanske det räcker med att bara skriva namnet för att folk ska förstå. Själv brukar jag citera genom att först skriva personen jag vänder mig till (i fet text) och sedan citat inom citat-tecken. (i kursivt) Men det är väl bara jag det. Nåväl, åter till orkestret! wink.gif

mastgrr
2003-08-18, 00:12
citerar:skapades ursprungligen av amino:
Hör du inte kvalitetsskillnad på Sonic Implants och Reason Refillen så skall du definitivt inte lägga några stora pengar på ett stråkbibliotek. smile.gif Äh! Va´ inte så petig biggrin.gif

Nej, men så klart så hör man skillnader. Man hör att Strings Refillen så klart inte låker lika bra, men å andra sidan så är inte Demo låtarna på hemsidan dom bästa låtarna för att demonstrera potentialet heller... Kalla mig okunnig, ignorant eller vad som helst, men för att ha en prislapp med fem siffror så verkar det inte vara allt för stor förbättring. Men nu har jag i och för sig bara hört en låt, så jag borde nog inte ha sagt det här i första stund heller smile.gif